Samochód elektryczny może nabyć każdy, ale to właściciele domów albo prywatnego garażu mogą ładować samochód bez przeszkód. Pozostali, którzy ładują samochód z gniazdek ogólnodostępnych np. we wspólnotowym garażu podziemnym mogą napotkać problemy. Rozwiązaniem jest instalacja wallbox-a.
Problemy związane z ładowaniem samochodu elektrycznego we wspólnotowym garażu podziemnym
Gniazdka we wspólnotowym garażu są ogólnodostępne i opłacane przez wspólnotę, zatem ładując samochód z takiego gniazdka w niedługim czasie może się okazać, że koszt ładowania samochodu wraz z ewentualną naprawą gniazdka obciąży wszystkich mieszkańców. W dodatku nawet po modyfikacji instalacji elektrycznej w garażu, która musiała zostać przystosowana do dużego obciążenia jakie zapewnia ładowanie samochodu elektrycznego, czas ładowania może nie być zadowalający, a dla wielu po prostu zbyt długi. Posiadanie takiego samochodu przez jednego z mieszkańców zmusza również do ustalenia nowych zasad rozliczania prądu.
Czy instalacja wallbox-a we wspólnotowym garażu podziemnym jest możliwa?
W konsekwencji całego zamieszania związanego z ładowaniem samochodu w garażu wspólnotowym na rynku pojawiły się wallbox-y przystosowane do wielostanowiskowej pracy, które można podzielić na dwa rodzaje.
Pierwszym z nich jest wallbox wspólnotowy instalowany po modyfikacji instalacji elektrycznej w garażu i rozliczany na zasadach abonamentu, przez karty zbliżeniowe, breloki lub systemy pre-paidowe. Taki wallbox po wcześniejszej modyfikacji przyłącza i zasileniu 3 fazami może ładować z mocą sięgającą 22 kW, a także ładować dwa samochody w tym samym czasie.

Drugi rodzaj zakłada zupełnie prywatny wallbox, który zostanie przyłączony do instalacji elektrycznej prowadzącej do danego mieszkania. W tym wypadku pojawia się jednak problem związany z obciążeniem sieci oraz mocą ładowania, która przy normalnym funkcjonowaniu w domu może okazać się zbyt niska do ładowania samochodu elektrycznego. Z tego powodu wprowadzono system pomiaru oraz regulacji obciążenia w czasie rzeczywistym dzięki czemu instalacja elektryczna zostaje zabezpieczona przed ewentualnym przeciążeniem, a moc zamówiona pozostaje taka sama. Opcja ta nie jest najszybsza jednak dzięki temu, że nie jest obciążeniem dla pozostałych mieszkańców, niweluje problem związany z podwyższeniem opłat wszystkim mieszkańcom. W przypadku wallbox-a tego typu jest możliwość przyłączenia do 3 faz i w konsekwencji nabycia szybkiej, prywatnej ładowarki jednak realizacja w znacznej mierze zależy od budynku oraz jego zarządcy.
Wallbox BMW wyposażony jest w oprogramowanie, które pozwala na dzielenie się naszą stacją ładowania z innymi zainteresowanymi mieszkańcami. Dzięki przygotowanym kartom autoryzacyjnym, każde ładowanie jest rejestrowane w systemie wraz z szczegółowymi danymi, dzięki czemu rozliczenie płatności jest bardzo proste.